Det ARTar sig 👀

IMG_0045.JPGJag började med Lasse. Han ni vet… Åberg. PĂ„ galleri Westerlind pĂ„gĂ„r Lasse Åbergs utstĂ€llning “ArtÂŽs Fun!”. Grafik – mestadels litografier, men ocksĂ„ nĂ„gra originalverk i form av kollage. Bland underfundiga titlar gĂ„r jag runt lite för mig sjĂ€lv, sĂ„ som alltid. Skaparen sjĂ€lv befinner sig i ett rum intill och förelĂ€ser om sin konst och sin senaste bok. Jag fĂ„r en kort pratstund med galleristen innan jag fortsĂ€tter mitt varv runt i numerisk ordning – alster efter alster. 

Plötsligt trillar det in ett fyrtiotal besökare till i det lilla galleriet. Det blir trĂ„ngt och jag kĂ€nner mig trĂ€ngd nĂ€r jag sĂ„ gĂ€rna vill stĂ„ lĂ€nge framför varje motiv och begrunda, analysera och spekulera. Föredraget Ă€r slut och alla dĂ€rifrĂ„n vill se utstĂ€llningen. Jag passade sĂ„klart pĂ„ att frĂ„ga Lasse sjĂ€lv kring ett alster jag vill veta bakgrunden till. VĂ€nligt och pĂ„ ett förklarande sĂ€tt, fĂ„r jag en förstĂ„else till motivet, “Patrik O Putrik”. Ni som var födda pĂ„ 1950-talet eller dessförinnan kommer fatta – dock inte jag innan jag frĂ„gade om det.

UtstĂ€llningen domineras av motiv med Musse förstĂ„s. NĂ„gra av de underfundiga titlarna Ă€r: “Förmögenhetskatt”, “Mussambique” och “Lenin”. Men vad Ă€r det som gör det sĂ„ roligt. Jo, tĂ€nk dig en förmögen katt med krona pĂ„ huvudet, pĂ€rlarmband runt ena benet och en öppnad burk gĂ„slever bredvid. Eller varför inte Musse sjĂ€lvt bland afrikanska gestalter och afrikanska masker etc. i Mozambique – vad blir det dĂ„? TĂ€nk dig Lenin promenerndes med ett paket hushĂ„llspapper i nĂ€ven. Jo sĂ„ Ă€r det. Det Ă€r bara det att pĂ„ paketet stĂ„r det ju Leni.

Jag fĂ„r veta att pĂ„ grund av förfalskningar osv. Ă€r Lasse komisk i just det syftet. En kopia av Piet Mondrians mest kĂ€nda verk men med en instucken Mussehand som rycker i en av de svarta linjerna “High and Low”. Roligare Ă€n sĂ„ för en konsthistoriker, kan det inte bli. NĂ„got senare minskar folkmassan i rummet. Alla kan inte vara lika begeistrade som jag och gĂ„ runt flera varv och hĂ„lla sig kvar. Jag fĂ„r andrum och tankeverksamheten kommer tillbaka. Jag fĂ„r motivationen tillbaka likt verket “Motivation”. NĂ„got att se framemot. En pingvin med en fastsatt trĂ€regel pĂ„ huvudet med en fisk hĂ€ngande framför ansiktet, syftar pĂ„ en stĂ€ndig motiverad handling. PĂ„ rullskidor den Ă„ker – till fots jag lĂ€mnar för nĂ€sta galleri. 

20141018_105659682_iOS

PĂ„ Galleri SjöhĂ€sten Ă€r kontrasterna stora gentemot Lasse Åbergs litografier med touch av tecknat, samt hans kollage och hommage. Akryler i stora format möter mig dĂ€r inne. Tjocka fĂ€rglager och direkt en Ă„terkoppling till bĂ„de RenĂ€ssans- och Barockkonst, men i betydligt mörkare kolorit.

Mörka röda fĂ€rger, varvat med mycket blĂ„tt och grova spateltag av orange, blandas med det stĂ€ndigt pĂ„gĂ„ende ljuset. Ett Caravaggioliknande ljus i mĂ„nga motiv. Det gudomliga – ovanifrĂ„n eller snett ovanifrĂ„n. LikasĂ„ nĂ„gra ljuskĂ€llor inne bilden. Jag kĂ€nner igen temat frĂ„n min kandidatuppsats om just Clairobscur men pĂ„ ett modernare sĂ€tt.

Mörka nyanser av personer som stĂ„r med ryggen Ă„t betraktaren men vĂ€nda mot det centralt placerade ljuset Ă€r ofta förekommande. Riddargestalten likasĂ„. Även den i de flesta utföranden, med ett centralt ljus i bakgrunden. Det mĂ€rks att en viss form av klassisk skolning finns hos konstnĂ€rerna. Det Ă€r mycket jag kĂ€nner igen frĂ„n konsthistorien.

De större alstren i nĂ€sta rum fĂ„r mig att i fantasin, att fĂ€rdas till ett stort nationellt konstmuseum. Det eftersom motiven har en viss historisk klang. “Alkemisten” t.ex. TvĂ„ figurer som stĂ„r sida vid sida med en Georges de La Tour-liknande ljuskĂ€lla inne bilden, för mina tankar tillbaka i konsthistorien. Återigen mycket rött, blĂ„tt och gult. Grova penseldrag och ett genomgripande ljusdunkelmĂ„leri (clairobscur). 

Symbolik och mystik kĂ€nnetecknar mĂ„nga av alstren. Landskapsmotiven delas in i tvĂ„ faser. En övre och undre del i tvĂ„ mörka nyanser och nĂ„gonstans i mitten, en ljuskĂ€lla. Sol eller en uppsprucken himmel ger ljus i bilden. Men ocksĂ„ en ringlande flod. Djupt, symboliskt, mĂ„leriskt, pĂ„ duk, clairobscur men nu med akryl, blir en modernare tappning av pannĂ„er och tempera frĂ„n 1600-talet. ÄndĂ„ finns kĂ€nslan dĂ€r men inte sĂ„ att jag vill tillskriva mĂ„lningarna till just det, utan ett modernt mĂ„leri.

Efter en lĂ„ng vistelse pĂ„ Ă€nnu ett galleri, inser jag att det rĂ€cker för denna gĂ„ng. Ur ett historiskt perspektiv frĂ„n tidigare besök pĂ„ de tvĂ„ gallerierna, Ă€r bĂ„da utstĂ€llningarna, tvĂ„ uppgraderingar. Lasse Åberg levererar alltid och pĂ„ Galleri SjöhĂ€sten förvĂ€ntar jag mig alltid mer Ă€n andra gallerier i stan. SĂ„ blev det denna gĂ„ng.  

Björn Blomqvist 2014-10-18

Comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.